Upphämtning! Hemma från Thailand!

NU är jag hemma igen. Eller ja, jag och Henrik kom faktiskt hem igår morse från Thailand. Jag tar allt i tur och ordning.
Både tentan i koreanska och den i World Economy and Business gick helt okej, men inte perfekt. Efter tentorna bar det av till Incheon Airport, världens bästa flygplats fem år i rad. Det har nog en stor del att göra med den fantastiska personalstyrkan. Tillochmed inne i en butik för solglasögon ser man 8-9 personer som jobbar.

Flyget gick smärtfritt. Vi landade strax före 01 lokal tid i Bangkok. Det var som att gå in i en vägg av hetta. 01 och 30 grader? Fantastiskt.
Uttag av pengar i bankomat, sedan förhandling om taxi. Vi gick därifrån som tur var, vi sa 3000, de sa 3300. Väl ute fick vi napp på 2200 som första bud, efter ett par minuters förklarande av Mae Phim, "Mää Pim? Lae Mae Pim? Lemme Pim?".
Turen tog knappt tre timmar, varav säkert de första två var på en spikrak långsträcka.
Johan mötte oss och sedan var det ganska snabbt i säng.

Johans vardagsrum.

Dag ett: Sola och bada ett par timmar, närmare 35 grader i vattnet innebar att det inte var någon skillnad på temperatur i luft och vatten. Som att hoppa ner i badkaret! Jag hade ganska stora förväntningar av thaimaten, som visade sig hålla upp till förväntningarna.
Eftermiddagen var trist pga hemska familjenyheter som hängde på aftonbladets förstasida. Kvällen var iallafall trevlig. Middag på "Tequila" och biljardspel på den lokala puben med några britter, självklart hade de thailändska fruar.

Så här såg en av restaurangerna ut, det var ungefär så här tomt i hela stan. Kändes som en fiskarby.

Dag två: Sola och bada ett par timmar till. Vi hängde med Johan och Emma(som Johan jobbar och bor med) och med Klas och Michelle. Kul att träffa både Johan och Klas som det var länge sedan sist. Jag, Henrik och Klas körde thailändskt, tre svenska pojkar på en scooter. Många blickar!

Tre små moppepojkar. Henrik, Klabbe och Patrik på samma scooter.

Den tredje dagen sade vi tack och adjö till Klas och Michelle och åkte till Bangkok med Johan och Emma samt pick och pack. Hotellet som vi kom till var klart över förväntan. Ganska litet, men bra och trevligt. Besökte ett shoppingstråk i Siam samt åt middag där. Sedan åkte vi till varuhuset Zen och tog hissen upp till översta våningen där DJ Tiësto skulle spela. Kvällen var kanon, men det kändes helknäppt att om man blev svettig inomhus så hjälpte det inte att gå ut på taket(där en av barerna låg), det var ju varmare utomhus!

Lördagen tillägnades shopping. T-shirts och skor inhandlades blandat dyrt och billigt på MBK samt Paragon. MBK är det stora varuhuset med mestadels fake-grejer, väldigt billigt samt prutbart. Paragon är det dyra varuhuset där man kan spendera tiotusentals kronor på ett enda plagg.
På kvällen åkte vi till Sirocco. 63e eller 64e våningen, kanonfin restaurang på taket. Vi hade tur med vädret, det var klar himmel och vindstilla. Liveband, oerhört bra personal samt kanongoda ostron.

Liveband snett ovanför oss.

Smaskiga ostron, hallondrink samt en mandelpannacotta till efterrätt.

För er som inte orkar gå in på http://www.thedomebkk.com/sirocco/gallery.htm# så har jag ovan lånat en bild från deras hemsida för att visa hur restaurangen såg ut. Kanonutsikt!

Söndag. Biobesök följt av shopping. På bio såg jag och Johan Monsters vs Aliens i 3D på IMAX-bion, häftigt! 3-rätterslunch i Paragon var mättande. Eftermiddagens shopping gav trötta fötter och när vi kom till flygplatsen strax innan 21 var vi väldigt nöjda med resan. Jag sov hela resan hem, tillochmed under take-off tror jag.

Henrik tog kort på en trött Patrik utanför flygplatsen i Bangkok.
Väl tillbaka i Seoul blev det nästan ingen ro alls, nu är allt igång igen. 70/100 på koreanskan får jag väl vara nöjd med, även om jag slarvade på ett par ställen. 84/100 på World Economy and Business är ungefär vad jag väntade mig.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för trevlig reseberättelse! Bilderna var fina också.

Tycker dina resultat var helt ok. :)

Kram

2009-04-28 @ 15:57:20
Postat av: Anonym

fan vad jag är avundsjuk!

2009-04-28 @ 22:28:09
Postat av: Magnus

Verkar ha varit en sjukt bra utflykt! Härligt! Grät nästan när vi åkte förbi Bangkok efter att ha varit i Hua Hin i höstas. Så jäkla stor stad!

2009-04-30 @ 00:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0